Ewaluacja ex-post POWER
Celem badania była ocena efektów realizacji Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) oraz stopnia osiągnięcia zakładanych celów społeczno-gospodarczych, w tym: analiza i ocena stopnia realizacji celów PO WER, identyfikacja i ocena efektów zrealizowanej interwencji, ocena efektów wsparcia zrealizowanego w ramach działania 2.6 PO WER oraz ocena realizacji celów zawartych w Strategii komunikacji PO WER.
Analizy prowadzono w ramach dziewięciu głównych obszarów interwencji: (i) rynek pracy, (ii) ubóstwo, wykluczenie i integracja społeczna, (iii) adaptacyjność przedsiębiorstw i pracowników, (iv) edukacja, (v) szkolnictwo wyższe, (vi) dobre rządzenie, (vii) wsparcie osób młodych, (viii) system ochrony zdrowia, (ix) innowacje społeczne, ponadnarodowość i programy mobilności.
W ewaluacji zastosowano szeroki katalog metod i technik badawczych. Były to:
- techniki badawcze bazujące na danych zastanych: analiza źródeł zastanych, analizy ekonometryczno-statystyczne, modelowanie ekonometryczne z uwzględnieniem metody kontrfaktycznej,
- techniki badawcze w ramach metody jakościowej (dane wtórne): indywidualne wywiady pogłębione (IDI) w ramach różnych grup respondenckich, studia przypadku, warsztaty charrette, warsztat rekomendacyjny, panel ekspercki (rekomendacyjny),
- techniki badawcze w ramach metody ilościowej (dane wtórne): badanie ilościowe internetowe (CAWI) skierowane do beneficjentów PO WER (N=2333), badanie ilościowe – wywiady telefoniczne wspomagane komputerowo (CATI) na próbie ogółu mieszkańców Polski (próba reprezentatywna N=1000).
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej przez konsorcjum w składzie: PAG Uniconsult oraz Badania Społeczne Marzena Sochańska-Kawiecka w okresie od lipca do grudnia 2023 r.